Online musikundervisning stormer frem

Zoom, GoToMeeting, Teams, Skype og Google Meet er værktøjer, vi er begyndt at bruge i langt højere grad.

Sponsoreret indhold

Corona betyder nemlig, at vi ikke må samles i så stor stil, så disse værktøjer til videomøder er blevet en uundværlig del af vores hverdag, når vi stadig har behov for at “mødes” og være sociale.

Det er nok næppe Breaking News-værdigt at nævne, at musikbranchen er enormt hårdt ramt af Corona. Dette er naturligvis i størst grad, når det kommer til live-delen af musikken, men andre dele som eksempelvis musikundervisning har også taget et stort dyk ned, fordi det for nogle bliver en ting, der bliver valgt fra, når man skal begrænse sig til at se så få mennesker som muligt.

Redningen kom: Online musikundervisning

Når den danske befolkning er blevet så vant til at bruge værktøjer til videomøder, kunne dette naturligvis bruges til at løse udfordringen med undervisning. Det er nemlig (for de fleste instrumenter) super effektivt at tage undervisningen over et videomøde.

“Kan du se mig?”, “Er du der?” og “Kan du høre mig?” er spørgsmål, man normalt oplever, når man skal opsætte et videomøde med nye mennesker. Denne del skal man dog ikke bakse så meget med nu, fordi de fleste folk har fået lavet sig et godt setup, som de enten har brugt til at tale med deres kollegaer, venner eller familiemedlemmer.

Redningen kom med flere fordele

Ikke blot var online-undervisning en løsning på corona-problematikken, men den gav også en række fordele, som løsne nogle andre udfordringer, der havde været førhen.

Mindre transporttid

Når man bliver undervist online, skal hverken underviser eller elev bruge tid på transporten. Man klarer jo det hele fra der, hvor man nu er. Det gør den private musikundervisning endnu lettere at passe ind i den travle hverdag.

Større udvalg af undervisere

Hvis du førhen søgte en guitarunderviser i København, ville du få et hav af muligheder. Søgte du dermod en violinundervier i Fårevejle, ville udvalget være tæt på ikke eksisterende. Med online musikundervisning forsvinder den geografiske barriere, da man som beboer i udkantsdanmark nu kan få gavn af det kæmpe udvalg, der findes i storbyerne.

Nem mulighed for optagelse

“Nå, skal vi lige lave en video med det” lyder sætningen fra mange, som underviser i musik, når der er 5 minutter tilbage af lektionen. Det er nemlig rart for eleven at få nogle video-bidder med, hvis man skulle glemme, hvordan man præcist spillede det, man havde lært. Løsningen med at lave en video på de sidste fem minutter er naturligvis god, men når man har onlineundervisning kan man med fordel få hele lektionen som en optagelse, hvilket giver mulighed for at genopleve alle de gode ting, underviseren gennemgik.