Citroën tvunget til at trække reklame tilbage for at normalisere seksuel chikane

Foto: Shutterstock

Efter at den franske bilproducent Citroën blev beskyldt for at normalisere og fremme sexchikane mod kvinder, har de trukket en af sine reklamer tilbage.

Reklamen blev offentliggjort på de sociale medier i Egypten tidligere på måneden og viste den egyptiske sanger Amr Diab, der brugte et kamera i bilens bakspejl til at tage et billede af en kvinde, der gik foran bilen.

Kvinden var tydeligvis ikke klar over, hun blev fotograferet, og hun var tilsyneladende ikke klogere, da Diab kiggede på billedet på sin telefon, før han inviterede kvinden til at sætte sig ind i bilen.

Brugerne på de sociale medier var hurtige til at fordømme reklamen efter dens offentliggørelse, og mange spurgte, hvorfor ingen havde bemærket problemerne med reklamen, før den blev delt online.

Ved at dele reklamen på Instagram skrev brugeren Ahmed Tawfiikk ifølge en artikel i The Guardian:

"Hvordan blev dette overhovedet godkendt? Det er det virkelige problem her. Det viser, at der er et helt TEAM af personer, som på intet tidspunkt undervejs nogensinde har tænkt 'er dette passende?', eller 'er der ikke noget galt med dette?"

Kvinderettighedsaktivisten Reel Abdellatif kritiserede også reklamen og skrev:

"Det er uhyggeligt at tage et billede af en kvinde uden hendes samtykke. Du indgår i sexchikane"

Se reklamen nedenfor:

 

I kølvandet på den store reaktion meddelte Citroën i dag, den 30. december, at de har fjernet reklamen.

I et opslag på Instagram skriver bilproducenten:

"Vi er blevet gjort opmærksom på, at en scene i reklamen var blevet opfattet som upassende. Vi har besluttet at trække denne version af reklamefilmen tilbage, og vi undskylder oprigtigt over for alle de samfund, der er blevet krænket af denne film."