Selv om 50% flere søger hjælp, er det stadigvæk hver anden ung der rammes.
I 2021 har Red Barnets SletDet-rådgivning modtaget tæt på 2.000 henvendelser om digitale krænkelser. Det er det hidtil højeste antal på et år og 50 procent flere end året før. Under corona-pandemien har børn og unge været langt mere udsatte for krænkelser og overgreb på nettet. Det oplyser Red Barnet i en pressemeddelelse.
Mere end hver fjerde af de personlige rådgivninger hos SletDet i 2021 drejede sig om seksualiserede digitale krænkelser som for eksempel ufrivilligt at få delt et nøgenbillede. Andre henvendelser handlede om digital mobning, grooming eller problemer med for eksempel at få slettet en profil på sociale medier.
Ane Lemche, der er psykolog og børnefaglig rådgiver i Red Barnet, glæder sig over, at så mange flere børn og unge har rakt ud og fået hjælp. Samtidig er hun dybt bekymret over, at behovet er så stort.
"Ingen børn og unge skal gå alene med det, når de har været udsat for en digital krænkelse. De skal vide, hvor de kan få hjælp, og derfor er det selvfølgelig rigtig glædeligt, at så mange flere rækker ud og får støtte og rådgivning. Når det er sagt, er jeg alvorligt bekymret for, at der også er rigtig mange, der ikke får den hjælp, som de har brug for og ret til. Fx ved vi, at op mod hvert femte barn og ung slet ikke taler med nogen om det, når de har oplevet en digital krænkelse," siger Ane Lemche og fortsætter:
"Under corona-pandemien har børn tilbragt mere tid foran skærmen, og det har desværre også gjort dem langt mere udsatte for krænkelser og overgreb på nettet. Især børn, der føler sig ensomme og mistrives, er sårbare, ved vi. Derfor er der et kæmpe behov for at få samlet op og sikret alle børns trivsel og tryghed online. Det kræver en indsats hele vejen rundt."
Hver anden ung oplever digitale krænkelser
For nylig offentliggjorde Red Barnet en undersøgelse, der viser, at hvert tredje barn mellem 9 og 12 år og hver anden ung mellem 13 og 17 år har oplevet digitale krænkelser inden for det seneste år.
Set i det lys er stigningen i antallet af henvendelser til SletDet Rådgivningen også forventelig. Ud over corona-pandemien kan de flere henvendelser skyldes, at rådgivningen har udvidet åbningstiden, og at en række store digitale overgrebssager har skabt opmærksom om, at det er ulovligt fx at dele andres private billeder og videoer uden at have fået lov.
Rekordmange henvendelser til SletDet
Så mange henvendelser har SletDet Rådgivningen modtaget:
2016: 326
2017: 417
2018: 277
2019: 707
2020: 1.319
2021: 1.974
For at sikre børns trivsel og tryghed online skal de unge vide, hvor de kan få hjælp. Fagpersoner tæt på børnene skal klædes på til at forebygge og håndtere digitale krænkelser, og forældre skal gå i dialog med børn og unge om livet online.